tlo22n.jpg

 

NAZWA PROJETKU

Staże zagraniczne dla uczniów

i absolwentów szkół zawodowych

oraz mobilność kadry

kształcenia zawodowego



    NAZWA PROJEKTU
Staże zagraniczne dla uczniów i absolwentów szkół  zawodowych oraz mobilność kadry kształcenia zawodowego Program operacyjny wiedza edukacja rozwój 2014 – 2020     OKRES REALIZACJI PROJEKTU Od 2015-12-31 do 2016-12-30 CEL PROJEKTU Sfinansowanie staży osób uczących się w zagranicznych przedsiębiorstwach KRÓTKI OPIS PROJEKTU W projekcie bierze udział 45 uczniów uczących się w zawodach: - technik architektury krajobrazu  (30) - technik geodeta (15) oraz 3 opiekunów. Staże odbywają się w przedsiębiorstwach właściwej branży na terenie Grenady, Kordoby i Martos. Czas trwania stażu to 4 tygodnie. W weekendy odbywają się wycieczki turystyczne. Dodatkowo każda grupa ma sfinansowane 28 godzin języka hiszpańskiego oraz zajęć kulturowo – pedagogicznych. CAŁKOWITA KWOTA PROJEKTU 463 677,39 EURO KWOTA DOFINANSOWANIA PROJEKTU 463 677,39 EURO ŹRÓDŁA FINANSOWANIA PROJEKTU Europejski Fundusz Społeczny

 NASZA SZKOŁA BIERZE

UDZIAŁ  PROGRAMIE
 

A L B A T R O S

 www.program-albatros.pl

     

 

KWALIFIKACYJNE KURSY

ZAWODOWE

NA KWALIFIKACJE


R O L N I C Z E

                   

012
Co to jest HIV i AIDS? PDF Drukuj Email

"Prawdziwa wiedza to znajomość przyczyn" - mawiał Arystoteles. Lekcje profilaktyczne często pokazują, że wiedza, którą posiadają uczniowie o HIV i AIDS nie jest wystarczająca. "Niedostateczna wiedza" może być przyczyną dołączenia do wzrastającej liczby osób zakażonych HIV. Każdy - bez względu na przynależność rasową, wyznanie religijne czy orientację seksualną - może ulec zakażeniu. Takie są fakty.

Co to jest HIV i AIDS?

HIV jest skrótem od angielskiego określenia ludzkiego wirusa nabytego niedoboru odporności wywołującego brak odporności immunologicznej. Organizm ludzki wyposażony jest w mechanizm obronny, czyli system immunologiczny, dzięki któremu atakujące nas infekcje oraz choroby są zwalczane. Wirus może dokonywać uszkodzeń przez wiele lat, nim osoba zakażona zacznie chorować, dlatego zdarza się, że człowiek żyjący z HIV nawet nie wie, iż jego system immunologiczny zaczyna być konsekwentnie niszczony przez HIV.

AIDS jest skrótem od angielskiego określenia dla zespołu nabytego niedoboru odporności, czyli należy uznać, że mamy do czynienia z zespołem objawów różnych chorób, które atakują osoby zakażone wirusem HIV. W przypadku osób z nieuszkodzonym systemem immunologicznym choroby te często nie są szkodliwe - w przeciwieństwie do tych, którzy mają uszkodzony system odpornościowy.

W jaki sposób HIV przenosi się z jednej osoby na drugą?

  • podczas stosunków seksualnych z penetracją
  • przez przedostanie się zakażonej krwi innej osoby do naszego krwiobiegu, np. poprzez niejednorazowe wykorzystanie igieł, transfuzję krwi -  przede wszystkim w krajach, gdzie zapasy krwi nie zostały zbadane na obecność HIV
  • w czasie ciąży, porodu lub karmienia piersią przez matkę, która jest zakażona wirusem HIV.

HIV nie zarazimy się poprzez:

* dotykanie drugiej osoby, * podanie ręki, * pływanie w tym samym basenie, * korzystanie ze wspólnej toalety, *  kaszel lub kichanie, * ukąszenie komarów.

MOŻLIWE jest natomiast zakażenie się HIV poprzez korzystanie ze wspólnej maszynki do golenia lub szczoteczki do zębów - gdyż może znajdować się na nich krew!

HIV/AIDS - kilka słów na temat pierwszej pomocy...........

HIV jest zakażeniem kontaktowym, oznacza to, że musi istnieć droga, którą wirus przedostanie się do organizmu. W związku z tym osoba udzielająca pomocy w każdym przypadku powinna zachować środki ostrożności!

  • należy pamiętać o użyciu rękawiczek jednorazowych!
  • unikaj kontaktu z krwią oraz innymi płynami ustrojowymi drugiej osoby!
  • wszelkie skaleczenia, pęknięcia na skórze osoby, której udzielasz pomocy - najpierw należy pokryć jałowym opatrunkiem!
  • zdejmując zużyte rękawiczki wywróć je na drugą stronę, następnie wyrzuć do kosza - wcześniej zawijając w plastikową reklamówkę, torebkę!
  • rozlaną krew pokryj środkiem dezynfekującym zawierającym chlor, przykryj plamę ręcznikiem papierowym lub chusteczkami higienicznymi i pozostaw kilka minut do wsiąknięcia, następnie - po założeniu gumowych rękawiczek - wytrzyj plamę!

5. Sex a HIV....

Reguła jest prosta - im więcej osób, z którymi odbywasz stosunki płciowe z penetracją bez używania stosownego zabezpieczenia - tym większe prawdopodobieństwo, że trafisz na osobę zakażoną HIV. Największe ryzyko zakażenia przynoszą analne i dopochwowe stosunki płciowe z penetracją i bez zabezpieczenia (prezerwatywy!)

Młodzież miała okazję obejrzeć film profilaktyczno - edukacyjny: " Żyję bez ryzyka AIDS."

Wyniki ankiety losowo wybranej klasy, wraz z analizą:

Test rozwiązało łącznie 25 uczniów klasy I.

WYNIKI TESTU:

  1. Hasło AIDS oznacza: - 7 uczniów udzieliło prawidłowej odpowiedzi (zespół nabytego braku odporności)
  2. Wyjaśnij w 2 zdaniach, jak powinna przebiegać profilaktyka HIV/AIDS: - 7 uczniów w ogóle nie udzieliła odpowiedzi; - 1 osoba udzieliła błędnej odpowiedzi; - 17 osób udzieliło właściwej odpowiedzi w 1 zdaniu
  3. Symbolem solidarności z osobami żyjącymi z HIV jest: - 15 osób udzieliło poprawnej odpowiedzi zaznaczając w teście odpowiedź, iż symbolem tej solidarności jest czerwona kokardka; - 1 osoba nie zaznaczyła żadnej odpowiedzi; - pozostałe zaznaczyły błędne odpowiedzi
  4. W Polsce pierwszy przypadek zakażenia wirusem HIV odnotowano: 7 uczniów zaznaczyło prawidłową odpowiedź (1985 rok)
  5. Odpowiedz na poniższe pytania: a. czy istnieje szczepionka chroniąca przed zakażeniem HIV? (nie – 20 uczniów znało poprawną odpowiedź, 1 osoba nie udzieliła odpowiedzi, pozostałe udzieliły błędnej odpowiedzi); b. czy można zakazić się od psów, kotów lub innych zwierząt? (nie – poprawnej odpowiedzi udzieliło 19 ankietowanych, 4 osoby nie odpowiedziały na zadane pytanie, 1 odpowiedziała błędnie); d. czy test na obecność HIV polega na badaniu próbki krwi czy moczu? (polega na badaniu krwi – odpowiedziało 7 uczniów, pozostali odpowiedzieli błędnie); e. czy prezerwatywy zwiększają bezpieczeństwo podczas stosunków seksualnych z osobą  zakażoną HIV? (21 osób odpowiedziało prawidłowo – tak, 1 osoba nie udzieliła odpowiedzi, 3 odpowiedziały błędnie); f. czy komary bądź inne owady przenoszą zakażenia HIV? (nie – poprawnej odpowiedzi udzieliło 17 uczniów, 1 osoba nie udzieliła odpowiedzi, 7 uczniów udzieliło błędnej odpowiedzi); g. czy można zarazić się wirusem poprzez pływanie w tym samym basenie, w którym pływa osoba zakażona? (nie – prawidłowej odpowiedzi oddzieliło łącznie 22 ankietowanych, 2 osoby udzieliły błędnej odpowiedzi, jedna – nie udzieliła jej wcale.)
 
 

FILM

PROMOCYJNY

SZKOŁY

_________________________

Znajdziesz nas w

Facebook

_________________________

WIRTUALNA

WYCIECZKA

PO

SZKOLE


ZAPRASZAMY

________________________

PRAKTYKI W NIEMCZECH

Szkoła zrealizowała  projekt,

który dofinansowany był

w ramach programu

ERASMUS+

i  realizowany przez Fundację

Rozwoju Systemu Edukacji

– Narodową Agencję Programu

ERASMUS+ w Warszawie

projekt nr 2014-1-PL01

-KA102-000721.

Tytuł zrealizowanego projektu

„Nowe umiejętności – większe

szanse na europejskim

rynku rolnym - staż zawodowy

uczniów szkół rolniczych”,

którego beneficjentem jest

Towarzystwo Umiejętności

Rolniczychw Poznaniu.

__________________________

Sonda

Skończyłeś szkołe średnią, matura i egzamin zawodowy już zdane, a przed Toba stoi pytanie - Co dalej?